ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΕΝΟΣ ΧΑΡΤΑΕΤΟΥ Κώστας Κακογιάννης


Με αφορμή τη μέρα των Χαρταετών, την Καθαρά Δευτέρα, θα σας διηγηθώ, φίλοι μου, το ταξίδι του δικού μας "Χαρταετού".  Όλα ξεκίνησαν πριν από 20 χρόνια, με το κάλεσμα του Μιχάλη Κακογιάννη να γράψω τη μουσική για μια παράσταση, το "Voices Beyond the Dark" για τη Διεθνή Αμνηστία σε κείμενα και με την παρουσία της Kerry Kennedy Cuomo, ανηψιάς του δολοφονηθέντος προέδρου. Η παράσταση ανέβηκε στο Μέγαρο Μουσικής με κορυφαίους ηθοποιούς και ήταν διανθισμένη με καμιά δεκαριά… “Κουζαλο-Κακογιαννέικα” τραγούδια και ορχηστρικά, εκτελεσμένα από ζωντανή ορχήστρα που διεύθυνα.  Η βραδιά ξεκινούσε ταπεινά με ένα vocalise από την Καλλιόπη Βέττα, το “Beyond the Dark”, το οποίο σαν κύριο θέμα του έργου συνόδευε και τα διαφημιστικά σποτ στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση.



Λίγους μήνες μετά, ένας διάσημος Γάλλος παραγωγός που λάτρεψε τη φωνή της Καλλιόπης και ήθελε να την προωθήσει διεθνώς, ακούγοντας το “Beyond the Dark”, αποφάσισε να το συμπεριλάβει ως εναρκτήριο κομμάτι στον δίσκο της Horizon.


Πέρασαν λίγα χρόνια και φτάσαμε στο 2008, όταν θα είχαμε τα εγκαίνια του Παράκεντρου στη Λεμύθου με την Καλλιόπη Βέττα να δίνει δύο συναυλίες. Τότε με τον Πάμπο σκεφτήκαμε, παράλληλα με τα άλλα τραγούδια μας που θα ερμήνευε, να έλεγε και το “Βeyond the Dark”, αλλά αυτή τη φορά με στίχους που θα γράφαμε ειδικά. Και έτσι γεννήθηκε ο “Χαρταετός”. 


Το κομμάτι συγκίνησε τόσο πολύ το κοινό, που ακόμα και μήνες μετά, άτομα που παρευρέθηκαν στη συναυλία, μου έλεγαν για το πόσο πολύ τους ταρακούνησε αυτό το τραγούδι.


To φθινόπωρο που ακολούθησε, η Καλλιόπη ήρθε για καμιά βδομάδα στη Λεμύθου και μαζί με τον Χαρταετό ηχογραφήσαμε άλλα 10 τραγούδια για να τα κυκλοφορήσουμε σε ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ. Ήμασταν πολύ περήφανοι για το αποτέλεσμα, έμεινε όμως η ενορχήστρωση, που εμένα προσωπικά μου τρώει πολύ χρόνο. Με τις υποχρεώσεις να με κυνηγούν (ταινίες, σειρές, θεατρικά) παγιδεύτηκα από αναβολή σε αναβολή και έτσι ο δίσκος ξεχάστηκε στο συρτάρι.




Θαύμα πρώτο 30 Οκτωβρίου 2019


Η Μάριαμ, το λατρεμένο μου αστεράκι που παιδάκι είχε ερμηνεύσει μαγικά τα τραγούδια μας “Hand in Hand” και “Παραμύθι”, μου τηλεφώνησε ότι με πεθύμησε (είχα να την δω 10 ολόκληρα χρόνια) και ότι θα ερχόταν να με επισκεφθεί μαζί με τη μαμά και την αδελφή της. Αχ πόσο όμορφα ενηλικιώθηκε και πόσο μαγικά ωρίμασε η νεραϊδένια φωνή και η ερμηνεία της! Αφού ανταλλάξαμε λίγες κουβέντες, της είπα: “Άτε να μεν χασομερούμε, πάμε να ηχογραφήσουμε κάτι”. 

“Να ηχογραφήσουμε τι;” μου λέει. 

Και τότε αστραπιαία μου ήρθε στον νου ο “Χαρταετός”.  


Κάτσαμε στο πιάνο και άρχισε η εκμάθηση. Καλού κακού έβαλα όμως και τις κάμερες να γράφουν και έτσι η όλη διαδικασία αποτυπώθηκε στο πιο πάνω βίντεο. Η μαμά και η αδελφή της Μάριαμ έμειναν στο διπλανό δωμάτιο και μας άκουγαν διακριτικά. 


Ήμασταν κατενθουσιασμένοι που ο Χαρταετός ταίριαζε τόσο όμορφα στη φωνή της! Πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο τραγούδι με τεράστια έκταση, που όμως απ' το στόμα της Μάριαμ φαίνεται να έβγαινε αβίαστα, αναδεικνύοντας τις ικανότητές της τόσο στο κλασικό όσο και στο ελληνικό ιδίωμα.  


Και ενώ τραγουδούσαμε, ακούστηκε ξαφνικά κάποιος να κλαίει. Παύση…


Πάω στο διπλανό δωμάτιο τζαι αντικρίζω μάνα τζαι κόρη κατασυγκινημένες! Ο Χαρταετός ξύπνησε τέτοιες μνήμες και συναισθήματα, λες και γράφτηκε ειδικά για να λυτρώσει την οικογένεια από ένα δράμα που περνούσε και που μου αποκάλυψαν εκείνη τη στιγμή.


Αχ Πλάστη μου, είπα μέσα μου, είσιες σχέδια τζαι δεν μου τα εφανέρωσες ως την τελευταία στιγμή! Τζαι αφού εκαταλύσαμεν το κουτί με τα Kleenex, είπα στη Μάριαμ:  “Πάμε, ο πόνος μας να γίνει τραγούδι”! 


Ο Χαρταετός αγαπήθηκε άμεσα από το κοινό, όταν τον ανέβασα στα κοινωνικά δίκτυα. Τον άκουσε τυχαία και ο κορυφαίος σκηνοθέτης Κώστας Κωστόπουλος (τώρα σκηνοθετεί τον Σασμό) και με πήρε τηλέφωνο να του γνωρίσω τη Μάριαμ. Της έδωσε τελικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο του 4ου κύκλου της σειράς "Γαλάτεια" και ενσωμάτωσε στην υπόθεσή του τον Χαρταετό.



Θαύμα δεύτερο 14 Νοεμβρίου 2019




Η 13χρονη μαθήτριά μου η Άντρεα Μάρκου, το αηδονάκι της Σχολής Μιτσή, με απώλεια ακοής στα 80%, ο μόνος τρόπος για να ακούει ήταν με πολύ ισχυρά ακουστικά. Εκείνη τη μέρα όμως ξύπνησε, χάνοντας ξαφνικά στο 100% την ακοή της. 

Ο μόνος πλέον τρόπος επικοινωνίας μας, μια εφαρμογή της Google που κατέγραφε τα όσα της έλεγα σε κείμενο. Αντιλαμβανόμενος το δράμα που περνούσε, της έκανα νόημα να περπατήσουμε λίγο στον δρόμο έξω από το σχολείο να ξεσκάσει. Και τότε, ανάμεσα στα ριγμένα απ' τον άνεμο φθινοπωρινά φύλλα, άρχισε να σιγοψιθυρίζει τον Χαρταετό. Με το κινητό και δάκρυα στα μάτια κατέγραψα το ανεξήγητο. Πώς ήταν δυνατόν ένα τόσο δύσκολο τραγούδι που αλλάζει 4 τονικότητες σε 3 λεπτά, να μπορεί να ερμηνευθεί από ένα κωφό παιδί;

Ο πόνος πολλαπλασιάστηκε, όταν αντιλήφθηκα πως αυτό θα ήταν μοιραία και το τελευταίο τραγούδι που θα μάθαινε και πως δεν θα υπήρχε τρόπος πλέον να ακούσει άλλο καινούργιο.


Η Άντρεα, βλέποντας τον προβληματισμό μου, χαμογελαστή και γεμάτη αισιοδοξία  προσπάθησε να με παρηγορήσει. Ήξερε πως όλα θα πάν' καλά. Η ελπίδα της σαν τον χαρταετό πετούσε ψηλά και ναι, λίγους μήνες αργότερα τα κατάφερε με την πίστη της και τη χάρη του Όσιου Αβακούμ, τον οποίο "άκουγε" να της μιλά, να προκαλέσει το θαύμα, να θεραπευτεί πλήρως και να  απαλλαγεί εντελώς από τα ακουστικά!




Θαύμα τρίτο 8 Φεβρουαρίου 2020

Ένας Άγγελος δίχως μιλιά! 


Μετά από απανωτές εγχειρήσεις για όγκο στον εγκέφαλο στην παιδική της ηλικία και ένα εγκεφαλικό που την άφησε σε κώμα για κάμποσο καιρό, η Νεφέλη, που κάτω από άλλες συνθήκες θα έπρεπε να μείνει για πάντα ένα φυτό, έστω και αν δεν έχει την ικανότητα να μιλά και να διαβάζει, μπορεί και τραγουδά σαν Άγγελος. Αυτό οφείλεται στη μητέρα της Νεφέλης, την Κατερίνα, μια απίστευτα δυναμική γυναίκα, που όταν η Νεφέλη έπεσε σε κώμα και οι γιατροί με τα απανωτά τους λάθη έδεσαν τα χέρια, αυτή αποφάσισε να βρίσκεται δίπλα της μέρα-νύχτα, να της μιλά, να της τραγουδά και στο CD player να της παίζει το τότε καινούργιο άλμπουμ της Πρωτοψάλτη, ένα CD που η Νεφέλη δεν είχε ακούσει ποτέ της, πριν πέσει σε κώμα. 


Και το θαύμα έγινε, όταν πλέον ξύπνησε η Νεφέλη. Ενώ δεν μπορούσε πια να μιλήσει, μπορούσε να τραγουδά και τα πρώτα τραγούδια που μουρμούρισε, ήταν εκείνα τα άγνωστα της Πρωτοψάλτη! Αυτή είναι ίσως η πιο τρανταχτή απόδειξη πως οι άνθρωποι σε κώμα όχι μόνο ακούν, αλλά αντιλαμβάνονται και αντιδρούν στο ό,τι συμβαίνει γύρω τους! 


Μια μέρα στις αρχές του '20, μου τηλεφώνησε η Κατερίνα, την οποία δεν γνώριζα, για να μου πει πως ο "Χαρταετός" είναι το αγαπημένο τραγούδι της Νεφέλης και πως θα ήθελε να μου την φέρει να την ακούσω.

Με το που την συνάντησα, άρχισε να μου τον τραγουδά. Κατασυγκινημένος αντιλήφθηκα πως βίωνα ένα θαύμα. Πως το τραγούδι αυτό που μιλά για έναν ΑΓΓΕΛΟ ΔΙΧΩΣ ΜΙΛΙΑ ήταν εν αγνοία μας γραμμένο γι' αυτήν και πως το εμπνευστήκαμε, όταν γεννιόταν!


Καλή Σαρακοστή φίλοι μου!


Αφιερωμένο στον εξάδελφο μου τον Κωνσταντίνο που πέταξε νωρίς αυτές τις μέρες.

—————


Πιο κάτω θα βρείτε τους στίχους, την παρτιτούρα του Χαρταετού και μια όμορφη διασκευή του σε Κρητικο-Ροκ μπαλάντα από τον Κρητικό Κώστα Δαφέρμο.


"ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ"

μουσική ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

στίχοι ΠΑΜΠΟΣ ΚΟΥΖΑΛΗΣ


Ήρθε ένας άγγελος δίχως μιλιά

Έχει στα χέρια του 

κάτι απ’ τα παλιά

Βάζει στην αγκαλιά μου

ένα χαρταετό

Όνειρα παιδικά μου φύγατε

και πού να σας βρω


Τον πρωτοπέταξα δέκα χρονώ

Κι ονειρευόμουν

να πέταγα κι εγώ


Πιάστηκε σαν πουλάκι

σε σύρμα ηλεκτρικό

Πιάστηκα σ’ ένα δίχτυ

Πόνεσα, γέρασα


Έχω στην αγκαλιά μου

ένα χαρταετό

Όνειρα παιδικά μου

φύγατε

και πού να σας βρω







Ο Χαρτετός με τον Κρητικό Κώστα Δαφέρμο σε μια όμορφη διασκευή




https://www.facebook.com/c.cacoyannis
https://www.instagram.com/cacoyannis
https://www.tiktok.com/@cacoyannis
https://www.youtube.com/parakentro
https://cacoyannis.blogspot.com

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΓΝΩΡΙΣΑ ΤΟΝ ΠΑΜΠΟ ΚΟΥΖΑΛΗ - Κώστας Κακογιάννης

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ ΤΗΣ ΚΥΠΕΡΟΥΝΤΑΣ Κώστας Κακογιάννης

ΠΩΣ ΓΝΩΡΙΣΑ ΤΟΝ ΞΕΝΑΚΗ Κώστας Κακογιάννης